موزه ایران باستان -تهران
وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

جمعه 9 آبان 1399
ن : بنفشه

موزه ایران باستان -تهران


تاریخ تمدن؛ موزه ایران باستان

 

«موزه ایران باستان» بزرگ ترین، مهم ترین و قدیمی ترین موزه ایران است. این موزه در خیابان امام خمینی تهران و در مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر واقع شده است. این مجموعه با زیر بنایی در حدود بیست هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی بدون شک مهم‌ ترین موزه کشور محسوب شده و در ارتباط با فرهنگ و هنر ایران غنی‌ ترین موزه جهان محسوب می شود. «موزه ایران باستان» مهم‌ ترین موزه کشور جهت حفظ، ارائه و تحقیق در مورد مجموعه‌ های باستان‌ شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در این موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی می باشد. موزه ملی ایران آثار مختلفی را در خود جای داده‌ است که قدیمی‌ ترین آنها حدود هشتصد هزار سال قدمت دارد.

 

  

موزه ایران باستان قدمتی حدود ۶۰ سال دارد و بزرگ‌ ترین موزه باستان‌ شناسی و تاریخ ایران است و در فرهنگ و ساختار موزه داری ایران به عنوان موزه مادر شناخته می‌شود. در حدود سال‌ های دهه ۱۳۰۰ و ۱۳۱۰ هجری شمسی به مهندس معمار فرانسوی (که از سال ۱۳۰۸ هجری شمسی در استخدام دولت وقت ایران بود) ماموریت داده شد تا نقشه نخستین موزه علمی ایران را طراحی نماید. در ‌‌نهایت، ساختمان موزه ایران باستان به سبک و سیاق معماری ایرانی و با سردر ورودی مشابه ایوان بلند طاق کسری مطلق به دوره ساسانی و با آجرهای قرمز رنگ بر اساس طرح مهندس معمار فرانسوی و با معماری حاج عباس قلی معمارباشی در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی آغاز گردید و پس از ۲ سال جهت بازدید عموم مورد بهره برداری قرار گرفت.

  

 

قدیمی‌ ترین اثر به نمایش درآمده در موزه ایران باستان، تیغه‌ های سنگی کشف رود است که در کاوش های باستان‌ شناسی سال های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ هجری شمسی در ناحیه خراسان و در کنار رودخانه کشف رود به دست آمده است. همچنین قدیمی‌ ترین آثاری که در بخش تفکرات مذهبی و معنوی انسان پیش از تاریخ جلوه گر می کند، پیکرک‌ های انسانی و حیوانی کشف شده از تپه سراب در شرق کرمانشاه در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی است.از دیگر آثار می توان به مجسمه‌ های گلی، زنی به نام ونوس اشاره کرد.

 

ظروف سفالی قرمز رنگ چشمه علی و اسماعیل آباد، اولین و قدیمی‌ ترین آثاری است که بازدید کنندگان موزه ایران باستان با آن مواجه خواهند شد که قدمت آنها متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد است. طبقه فوقانی موزه در بر گیرنده آثار منحصر به فردی همچون جام طلای مارلیک، جام طلای حسنلو، جام خشایار شاه، ریتون طلای همدان، الواح زرین و سیمین از کاخ آپادانای تخت جمشید، زیور آلات مکشوفه از زیویه کردستان و … است.

 

 

در بخش آثار تاریخی؛ مجموعه ای از اشیای دوران هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی مشاهده می گردد که یکی از منحصر به فرد‌ترین نمونه‌ های موجود آن به دوره اشکانی تعلق دارد که در واقع بقایای نیم تنه مردی است که در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی به صورت اتفاقی به همراه چند قطعه استخوان، یک لنگه چکمه به همراه ساق پای درون آن، یک سنگ ساب، چند سفال، یک چاقوی آهنی، یک سنجاق نقره، یک شلوارک پشمی، چند قطعه پارچه و یک عدد گردوکشف شد که پس از کشف به «مرد نمکی» معروف گردید.

 

 

موزه ایران باستان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایران است که در شهر تهران قرار دارد و هر ساله بازدیدکنندگان بی شماری از آن دیدن می کنند. این مجموعه علاوه بر جذابیت های علمی و بصری برای گردشگران به عنوان یکی از مهم ترین سایت های آموزشی جهت آشنایی با سیر تمدن بشری در ایران شناخته می شود و بازدید آن به عنوان یکی از برنامه های علمی در دستور کار دانشجویان گردشگری، تاریخ، باستان شناسی، معماری و .. است.

 

بازدید از موزه همه روزه به جزء روزهای دوشنبه و ایام سوگواری و تعطیلات اعلام شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان پذیر می باشد و ساعات بازدید موزه ملی ایران در ایام غیر کرونایی و در شرایط عادی به قرار زیر می باشد:

  • بهار و تابستان: ۹ صبح تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه
  • پاییز و زمستان: ۹ صبح تا ۱۶ و ۴۵ دقیقه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: فرهنگ و هنر، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.